Karma

Karma is een concept ondervonden in verschillende oosterse religies, hoewel verschillende betekenissen hebben.

Leer over karma verklaren dat onze afgelopen acties beïnvloeden ons, hetzij positief of negatief, en dat onze huidige acties ons in de toekomst zal beïnvloeden.

Boeddhisme gebruikt een agrarische metafoor uit te leggen hoe zaaien goede of slechte daden zal resulteren in goede of slechte vruchten (phala; of vipāka, wat betekent ‘rijping’).

Tagong klooster, een cilinder van metaal versierd met boeddhistische mantra’s, ontworpen om de verticale as Tibetaanse boeddhisten vrij inschakelen via gebed wielen te verspreiden van goede karma.

Vroege boeddhistische geschriften (met name SN 36.21: Zie de verwante koppelingen voor een geannoteerde vertaling) suggereren dat niet alles wat we ervaren is het resultaat van afgelopen actie; het kan te wijten zijn aan natuurlijke gebeurtenissen van één soort of een andere. Dit is een punt waarop vroeg boeddhisme enigszins afwijken van later Tibetaanse leer, die suggereren dat alle goede en slechte dingen die voor ons gebeuren de resultaten van de voorbije acties zijn wordt weergegeven.

Terwijl kan er twijfel of verschillende meningen, over waarom we een soort ongeluk, er is geen twijfel dat ervaren kunnen we oplossen elk lijden in het huidige moment door de boeddhistische leer van mindfulness en actie op basis van goede motieven.

Beyond this life voor boeddhisten heeft karma gevolgen buiten dit leven. Slechte acties in een vorig leven kunnen volgen van een persoon in hun volgende leven en veroorzaken slechte effecten (die westerlingen zijn meer kans om te interpreteren als ‘bad luck’).

Zelfs een verlicht een is niet vrijgesteld van de effecten van afgelopen karma. Een verhaal vertelt dat de Boeddha’s neef geprobeerd om hem te doden door te laten vallen een rotsblok op hem. Hoewel de verbindingspoging is mislukt, was de Boeddha’s voet gewond. Hij legde uit dat dit karmic vergelding was voor proberen te vermoorden zijn stiefbroer in een vorig leven.

Op een grotere schaal bepaalt karma waar een persoon herboren zal worden en hun status in hun volgende leven. Goede karma kan leiden tot wedergeboorte in een van de hemelse rijken. Slechte karma kan leiden tot wedergeboorte als een dier, of in een hel realm kwellen.

Boeddhisten proberen te cultiveren goede karma en slechte voorkomen. Het doel van het boeddhisme is echter te ontsnappen van de cyclus van wedergeboorte in totaal, niet gewoon te verwerven goede karma en dus te worden geboren in een meer aangename staat. Deze Staten, terwijl de voorkeur voor het menselijk leven, zijn onstandvastig: zelfs de goden uiteindelijk sterven.

Gepretendeerd

De karma woord betekent ‘actie’, en dit geeft aan iets belangrijks over het begrip van karma: het wordt bepaald door onze eigen acties, met name door de motieven achter opzettelijke acties.

Vaardige acties die tot goede karmic resultaten leiden zijn gebaseerd op motieven van vrijgevigheid; mededogen, vriendelijkheid en sympathie, en duidelijk mindfulness of wijsheid. De tegenovergestelde motieven van hebzucht, afkeer (haat) en waan, wanneer gedaan wordt, leiden tot slechte karmic resultaten.

Karma is niet een externe kracht, niet een systeem van straf of beloning geregeld uit een god. Het concept is nauwkeuriger te begrijpen als een natuurlijke wet vergelijkbaar met zwaartekracht.

Boeddhisten geloven we in controle van onze uiteindelijke lot. Het probleem is dat de meeste van ons zijn onwetend van dit, waardoor lijden. Het doel van het boeddhisme is om de bewuste controle van ons gedrag.

Robed

Tibetaanse monniken op klein Tibet, Labrang, Guangshu, China, enorme gebed wielen draaien langs een muur gemonteerd wanneer gebed wielen worden omgezet, worden de gebeden geschreven op hen verstuurd in het universum morele gewoonten die The Buddha onderwezen over karmic ‘conditioning’, die is een proces waarmee iemands karakter is gevormd door hun morele acties.

Elke actie die we nemen mallen onze personages voor de toekomst. Zowel positieve als negatieve eigenschappen kunnen na verloop van tijd worden vergroot als we in gewoonten vallen. Al deze veroorzaken ons te verwerven karma.

Dit toont aan waarom boeddhisten hechten dergelijke waarde op voor elke actie die zij nemen. Het wegwerken van karmic conditionering verhoogt acteren op karmic gewoonten hun kracht. Boeddhisten verzwakken geleidelijk alle negatieve gedachten en de impulsen die zij ervaren, via waardoor ze zich voordoen en natuurlijk vertrekken zonder acteren op hen.

Op deze manier kunnen karmic gewoonten worden doorbroken. Wedergeboorte en handicap deze weergave van de wereld een bijzonder geladen vraag kunt verhogen. Gelooft boeddhisten dat gehandicapten voor misdaden in een vorig leven lijden?